ماندن در برجام مطابق منافع ملی امریکاست

در پی واکنش‌های ادامه‌دار رهبران جهان به سخنان ضد برجامی ترامپ، وزیر خارجه امریکا از ماندن این کشور در توافق هسته‌ای سخن گفته است. ترامپ روز جمعه در اعلام سیاست‌های جدید این کشور در قبال برجام ادعا کرده بود که تهران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده است. اما رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا در مواضعی جدید تأکید کرد که عضویت واشنگتن در توافق هسته‌ای کماکان پابرجاست.
تیلرسون  در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفته است: «ما حقیقتاً به توافقی نیاز داریم که گستره بیشتری از تهدیدات از جانب ایران را شامل شود.» بنابر این گزارش، تیلرسون تأکید کرد که اصلاح ایرادات برجام ممکن است از طریق یک توافق ثانویه صورت گیرد، نه با تغییر در مفاد برجام. وزیر خارجه امریکا در ادامه ضمن اعلام موافقت خود با حمایت اخیر «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور  از برجام تأکید کرد که باقی ماندن در این توافق در جهت تأمین منافع امنیت ملی امریکا است و رئیس‌جمهوری امریکا نیز همین عقیده را دارد. تیلرسون در ادامه گفته است که رئیس ‌جمهوری امریکا نمی‌خواهد کنگره تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود. او تأکید کرد: «آنچه رئیس ‌جمهوری امریکا به دنبال آن است، یک راهبرد جامع‌تر در قبال ایران است. توافق هسته‌ای فعلی نقاط ضعفی دارد. بنابراین ما معتقدیم که یا باید این نقاط ضعف برطرف شود یا یک توافق جدید برقرار گردد. سیاست دولت امریکا نیز کاملاً هماهنگ با این مسأله است.» تیلرسون ادامه داد که «امریکا به دنبال آن است که ببیند آیا می‌تواند نقاط ضعفی که در توافق هسته‌ای ایران وجود دارد را برطرف کند و همچنان به این توافق پایبند بماند با دوستان و متحدان خود و با دیگر امضاکنندگان این توافق همکاری داشته باشد.» وی در ادامه گفته است: «این راه می‌تواند به یک توافق ثانویه نیز منجر شود.» وزیر خارجه امریکا همچنین تأکید کرد: «امریکا خواستار اجرای کامل توافق به همین صورتی است که در حال حاضر وجود دارد. ما خواستار پایبندی کامل ایران به توافق هستیم و بعداً فرآیند رسیدگی به نقاط ضعف آن را آغاز خواهیم کرد.» تیلرسون در حالی از توافق ثانویه درباره برجام سخن به میان آورده است که مقام‌های سایر کشورهای طرف توافق هرگونه مذاکره مجدد بر سر برجام را ناممکن دانسته‌اند. همزمان با موضعگیری وزیر خارجه امریکا، نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل نیز در مصاحبه با «ان‌بی‌سی» با انتقاد از رویکرد حمایت جویانه کشورهای جهانی از برجام و بیان اینکه «جامعه بین‌الملل طوری رفتار می‌کنند که گویی برجام آنقدر بزرگ است که نمی‌تواند شکست بخورد»، مدعی شد: «رئیس‌ جمهوری می‌خواهد با کنگره برای رسیدن به توافق مناسب‌تری همکاری کند.» هیلی ادامه داد: «فکر می‌کنم پیام بسیار محکمی را به جامعه بین‌الملل ارسال کردیم. این یک توافق است؛ یا از آن پیروی می‌کنید یا نمی‌کنید. در حال حاضر شما شاهد ماندن ما در این توافق هستید... ما در این توافق هستیم تا ببینیم که چطور می‌توانیم آن را بهتر کنیم.» نیکی هیلی انتقادات امریکا از ایران را ناظر به همه مواردی دانست که در قطعنامه 2231 آمده است اما در برجام ذکر نشده است. وی در این رابطه مدعی شد: «عدم تأیید پایبندی (ایران به برجام) به تمامی آن چیزهایی در قطعنامه سازمان ملل اشاره دارد که اجرا نمی‌شود و کاملاً‌ نقض می‌شود. ایران تمامی آن موارد را نقض می‌کند بنابراین قانون امریکا تنها بخشی از توافق نیست بلکه قانون امریکا درباره تمامی چیزهای دیگر حرف می‌زند.»
تأکید مجدد ترزا می و آنگلا مرکل
بر پایبندی کشورشان به برجام


در یکی از جدیدترین واکنش‌ها به مواضع ترامپ درباره برجام، دفتر نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد ترزا می، نخست وزیر انگلیس و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بر تعهد جدی دو کشور بریتانیا و آلمان برتوافق جامع هسته‌ای ایران تأکید کردند. آنها در عین حال بر سر این موضوع تأکید کردند که جامعه جهانی باید اقدامات خود را برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه ادامه دهد و راه‌هایی را برای برطرف کردن نگرانی‌ از برنامه موشکی بالستیک ایران در نظر بگیرد. در همین حال بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس هم در دومین تماس تلفنی خود با ظریف در روزهای اخیر، حمایت بریتانیا از برجام را مورد تأکید قرار داد و خواستار پایبندی همه طرف‌ها به این توافق شد.
فرانسه: می‌توان رایزنی درباره پسابرجام را آغاز کرد
وزیر امور خارجه فرانسه هم با بیان اینکه می‌توان رایزنی درباره دوران پسابرجام را آغاز کرد، از کنگره امریکا خواست تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند. به گزارش ایسنا، ژان ایو لودریان پس از سخنرانی روز جمعه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا که در آن گفت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، اظهار داشت: «ما به طور جدی امیدواریم که کنگره که اکنون مسئول از بین رفتن احتمالی توافق هسته‌ای است آن را نابود نکند.» لودریان ادامه داد: «وقتی ما توافقی را که مؤثر بوده از بین می‌بریم، یک سابقه خطرناک بویژه درخصوص مذاکرات احتمالی با کره شمالی ایجاد خواهیم کرد.» لودریان تصریح کرد: «اگر توافق حفظ شود، ما می‌توانیم مذاکرات اولیه با تهران درباره آنچه پس از سال 2025 اتفاق می‌افتد را آغاز کنیم. ایران نیز می‌تواند به طور کامل از حقوق خود طبق معاهده منع اشاعه بهره‌مند شود. اگر پادمان‌ها یا بازرسان در این تاریخ ضروری باشند، ما می‌توانیم مذاکرات درباره آنها را آغاز کنیم.» وی افزود: «این همچنین راهی است که مانع از هرگونه نقض خواهد شد. ما آماده‌ایم تا این مسائل را با امریکایی‌ها بررسی کنیم.» رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه در پاسخ به این سؤال که آیا اروپایی‌ها مایلند تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن گونه که ترامپ خواستار شده است ‌وضع کنند، گفت: «ما می‌توانیم درباره این موضوع صحبت کنیم.» وزیر امور خارجه آلمان نیز بعد از سخنرانی ترامپ علیه توافق هسته‌ای هشدار داد که خطر جنگ وجود دارد.  زیگمار گابریل گفت: «از طرفی در صورتی که امریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، خطر بروز یک جنگ در نزدیکی اروپا را افزایش خواهد داد.»  گابریل افزود: «نگرانی عمده من این است که چه اتفاقی در ایران یا با ایران خواهد افتاد؟ نقطه نظر امریکا منحصر به مسأله ایران باقی نخواهد ماند؛ بلکه دیگران هم در جهان به این فکر خواهند افتاد که اگر قرار است  توافق‌ها این طور از بین برود، آیا به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای بروند یا نه؟»
وزیر امور خارجه کانادا هم با انتشار بیانیه‌ای بر لزوم حفظ برجام تأکید کرد. کریستیا فریلند با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: «کانادا از یک نظام بین‌المللی قانونمند و مؤثر حمایت می‌کند و نسبت به رویکرد عملگرانه به منع اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای متعهد است. برنامه جامع اقدام مشترک که در سال  2015 بر سر آن با ایران توافق شد و از سوی شورای امنیت سازمان ملل به تأیید رسید، کمک کرده است تا تهدیدی واقعی برای صلح و ثبات بین‌الملل را مهار کند.» در همین حال صدر اعظم اتریش و وزیر خارجه اتریش نیز ضمن دفاع از برجام بر لزوم حفظ  توافق هسته‌ای تأکید کردند.
با این حال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد که اگر توافق هسته‌ای به شکل فعلی باقی بماند ایران در عرض ۱۰ سال به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.به گزارش فارس، بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: بزرگترین خطر توافق این نیست که ایران برجام را نقض کند بلکه این است که آن را (به همین شکل کنونی) حفظ کند.